Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Jihlavská Drbna

POLITICKÁ KORIDA: V Jihlavě se kvůli opravě uzavře Brněnský most. Co na to zastupitelé?

středa, 28. března 2018, 09:31

Již tuto neděli 1. dubna se pro všechny řidiče na několik měsíců uzavře Brněnský most, který projde náročnou opravou. Na tuto akci se město Jihlava společně s Krajem Vysočina chystá již několik měsíců. Oprava mostu s sebou ponese řadu objízdných tras a mimořádných dopravních opatření. Je na to krajské město dobře připraveno? Hodila by se některá mimořádná opatření nastavit i nastálo? Má projekt nějaká slabá místa? Takové dotazy jsme položili jihlavským zastupitelům. Přečtěte si jejich odpovědi.

Redakční dotazy:

1. Myslíte si, že je Jihlava na náročnou rekonstrukci dostatečně připravená - nastavením objízdných tras, změnami v jízdních řádech MHD, atd.?

2. S opravou Brněnského mostu bude v Jihlavě přechodně nastaveno několik dopravních opatření (zastávka MHD naproti stávající zastávce Dům kultury, provizorní přechod u Billy, atd.) Která konkrétní dočasná opatření by bylo vhodné, dle vás, ponechat nastálo?

3. Vidíte v projektu rekonstrukce (příprava, objízdné trasy, atd.) nějaké slabé, problematické místo?

Reakce zastupitelů Jihlavy:

Jaromír Kalina (KDU – ČSL)    

1. Přesto, že proběhla řada jednání, na takovýto rozsah dopravního omezení se nedá ideálně připravit. Nejsem účastníkem těchto jednání, doufám, že kolegové jsou připraveni pružně řešit problémy, které určitě nastanou.

Jednou to přijít muselo, špatně je kumulace s dalšími dopravními stavbami a omezeními, ať už v Jihlavě nebo na D1.

2. Děkuji za důvěru, to skutečně nechám na odbornících.

3. Jak jsem uvedl, mám o něco více informací než občané Jihlavy, jednání se neúčastním. Považuji za nejdůležitější rychlou a kvalitní informovanost pro účastníky dopravy, obyvatele Jihlavy a návštěvníky našeho města.

Pavel Šlechtický (KSČM)   

1. Rekonstrukce Brněnského mostu je investicí kraje. Možností objízdných tras není mnoho, jistě bude využitá spojka mezi Brtnickou a Kosovskou ulicí. Ta nebyla umožněna při opravě mostu v Pančavě a bylo to veřejností velmi kritizováno. Změny tras a jízdních řádů byly nutné a třeba na Brněnské u Gábinky před výstavbou trolejové sítě na Okružní již byla. Samozřejmě doprava v Jihlavě bude pro občany velmi složitá. Jsem toho názoru, že po dobu rekonstrukce mostu měla být umožněna bezplatná městská hromadná doprava a městem dopravnímu podniku dotována.

2. Přechodné dopravní opatření na Havlíčkově, Okružní ulici je třeba vyhodnotit a po ukončení rekonstrukce mostu se rozhodnout zda bude potřebné tato opatření ponechat.

3. Projekt rekonstrukce mostu je věcí vysoce odbornou a z tohoto důvodu nelze objektivně v něm označit slabá, problematická místa.

Jaroslav Huňáček (ODS)   

1. Nový Brněnský most je nutné opravit. To je fakt, na který bylo město dlouhodobě připravováno, ale to, co se bude dít v dopravě od začátku dubna, Jihlava ještě nezažila. Podle všech indicií se dá předpokládat, že si nikdo z řad dopravních expertů a policie ČR nedovede představit, co nastane, když dojde k nehodě na souběžně opravovaném úseku dálnice D1 mezi Velkým Beranovem a Pávovem.

Nastavení všech objízdných tras již bylo zveřejněno, a to zvlášť pro nákladní a zvlášť pro osobní dopravu. Většina dopravních úprav je logická, objízdné trasy pro nákladní dopravu nejsou ideální, je to spíše znouzectnost. Víme, že odpovědní zástupci města Jihlavy se účastnili řady jednávání, která organizoval  Kraj Vysočina, jako jediný investor této náročné akce. Důležitých jednání jsme se jako pozorovatelé zúčastnili i my. Všichni zainteresovaní zástupci z řad Kraje Vysočina, dodavatelských firem, města Jihlavy a integrovaného záchranného systému se však shodli, že dopravní situace v centru našeho města je opravdu velmi složitá a že neexistuje ideální model, který by situaci okolo dopravní uzávěry Brněnského mostu vyřešil.

Řešením by mohl být jedině snad dnes ještě neexistující jihovýchodní obchvat Jihlavy, který by měl být zrealizován do konce roku 2021, ale na který se, dle informací z posudků mostu, bohužel počkat nedá.

2. Jako velmi problematická se zatím jeví změna přednosti v jízdě na ulicích Znojemská a Brtnická. Pro řidiče, kteří léta jezdí do Jihlavy od jihu, to bude nečekaná změna vyžadující jejich zvýšenou pozornost. Logiku této změny vidíme ve vedení objízdné trasy přes Kosovskou ulici spojkou na Brtnickou. Dalším důvodem této dopravní změny je preference MHD před ostatní dopravou.

Dalším dopravním opatřením je prodloužení pravého odbočovacího pruhu ve směru na Znojmo a zúžení všech jízdních pruhů na ulici Hradební. Nejvíce problematické bude však vodorovné přeznačení již tak složité křižovatky u nákupního centra Tesco. Dva jízdní pruhy budou odbočovat doprava na Březinky a dva pruhy půjdou nazpět, a to ven z města na starou Brněnskou silnici.

V tomto vynuceném řešení vodorovného značení však neexistuje způsob, který by umožnil odbočit, a to ve směru do Jihlavy vlevo k nákupnímu centru. Jediná možnost jízdy za nákupem do Tesca bude pouze levým pruhem rovně, a to ve směru do města. Otázkou zůstává, kde se pak otočí všichni ti, kteří budou chtít nakoupit v Tescu? Tak to je opravdu záhada! „U Gábinky“ to nepůjde, tam bude nově zřízena otočka všech trolejbusů MHD a ty tuto „točnu“ dostatečně zablokují. U benzínek to taky nebude zrovna nejlepší řešení a u vjezdu do jihlavské zoo, tak tam bude zácpa od centra, a to ze starého Brněnského mostu.

Obdobně problematický bude již zmíněný starý Brněnský most. Ten bude jediným místem, kterým bude možné vyjet z centra města směrem na východ na Březinky. K tomuto všemu se ještě přidá kolona aut, která budou objíždět City Park od jihu, a to ve směru od Znojemské, přes Křižíkovu ulici na starý Brněnský most.

Ve značných problémech bude i ten, kdo se vydá z centra směrem na sever přes Havlíčkovu ulici k Jánům. Tam na něj bude čekat past v podobě dopravní zácpy z Fritzovy ulice. Plynulý provoz se nedá čekat ani v tradiční jednosměrné objížďce ulicí U Dlouhé stěny přes Dlouhou stezku. Na vaši otázku, která konkrétní dočasná dopravní opatření by bylo vhodné ponechat a která ne, je v tomto okamžiku ještě předčasné reagovat. Myslíme si, že za toho půl roku, co bude platit tento „výjimečný stav“ se teprve ukáže, která opatření bude vhodné ponechat a která zrušit. Jedním z pozitivních opatření, jehož přínos lze s velkou jistotou odhadnout, je zklidnění prostoru před Billou a následná budoucí humanizace této části ulice.

ČTĚTE TAKÉ: Již za měsíc Jihlava zavře Brněnský most. Kudy povedou objízdné trasy a linky MHD? 

3. Jako nejslabší místo vidíme dopravní situaci v samotném centru města. Myslíme si, že by bylo nanejvýš vhodné zokruhovat dopravu na Masarykově náměstí, a to tím způsobem, že by se dočasně povolil průjezd osobních automobilů ze spodní části náměstí na sever kolem radnice, případně průjezd ulicemi Benešova a Palackého, které jsou dnes průjezdné jen během dopoledne v době zásobování.

Toto opatření by ve svém důsledku znamenalo i to, že by se většina aut nehromadila v krátkém úseku Znojemské ulice pod náměstím směrem na křižovatku u City Parku, kde budou nově upraveny semafory tak, že budou časově upřednostňovat jízdu od Znojma vlevo na Hradební, a naopak, a tím budou blokovat dopravu z centra. Dále by bylo vhodné zjednosměrnit úsek ulice od pošty na jih podél západní části Masarykova náměstí, a to až po výjezd z jižní zásobovací rampy OD Prior. Těmito jednoduchými dopravními úpravami by se uvolnil přetlak, který bude bezpodmínečně vznikat na dolní části náměstí.

Podle názoru vedení jihlavské radnice a odboru dopravy však tyto varianty nejsou prozatím „na pořadu dne“ a uvidí se, jak bude celá situace okolo dopravních kolizí na dolním náměstí vypadat. Pak snad přijde i na tato dopravní opatření. My bychom preferovali připravit větší počet dopravních opatření hned na začátku rekonstrukce Brněnského mostu s tím, že pokud by se situace vyvíjela pozitivně, tak bychom tato opatření postupně odstraňovali. Opačný postup se nám zdá nepřiměřeně riskantní.


Další oslovení zastupitelé Roman Peschout (TOP 09), Radek Popelka (ANO 2011), Vratislav Výborný (ČSSD) a Miroslav Tomanec (Forum Jihlava) neodpověděli na dotaz redakce. 

Napsal(a) Jihlavská Drbna | Foto Lenka Dvořáková

Štítky politická korida, Brněnský most, dotaz, zastupitelé

Kam dál?

ODS v Jihlavě kritizuje radnici, že nevyvěsila tibetskou vlajku. Poprvé po jedenácti letechODS v Jihlavě kritizuje radnici, že nevyvěsila tibetskou vlajku. Poprvé po jedenácti letech

ODS v Jihlavě kritizuje radnici, že nevyvěsila tibetskou vlajku. Poprvé po jedenácti letech

úterý, 13. března 2018, 19:28Opoziční občanští demokraté v Jihlavě kritizují vedení radnice, že poprvé po 11 letech v sobotu...

Jihlavské ANO posiluje na úkor KSČM. Mezi stranami přechází Pavel František DaněkJihlavské ANO posiluje na úkor KSČM. Mezi stranami přechází Pavel František Daněk

Jihlavské ANO posiluje na úkor KSČM. Mezi stranami přechází Pavel František Daněk

čtvrtek, 8. března 2018, 08:17Zastupitelský klub hnutí ANO se na základě společného jednání dohodl na spolupráci se zastupitelem...

Město Jihlava dá za nový statický posudek střechy stadionu 440 tisícMěsto Jihlava dá za nový statický posudek střechy stadionu 440 tisíc

Město Jihlava dá za nový statický posudek střechy stadionu 440 tisíc

čtvrtek, 22. února 2018, 22:08Jihlavští radní dnes rozhodli o zadání nového statického posudku na střechu Horáckého zimního...

© 2011 - 2018 TRIMA NEWS, s. r. o

Zavřít reklamu

Reklamní sdělení