Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Jihlavská Drbna

Končí letní čas. České silnice se začínají nořit do tmy

čtvrtek, 27. října 2016, 17:34

V roce 2015 přišlo při dopravních nehodách o život celkem 131 chodců. Plných 63 procent z nich za snížené viditelnosti. Kdy a kde musí být chodec označen reflexním doplňkem?

Končí letní čas a současně přicházejí měsíce, kdy je nadprůměrně vysoký podíl těch, co umírají při nehodách za tmy. V roce 2015 byl v tomto smyslu rekordním prosinec, kdy pod rouškou noci zemřelo 56 procent všech obětí nehod. V lednu to bylo přesně 50 procent, v březnu 49, listopadu 47 a únoru 45 procent. Celoroční průměr přitom byl 31 procent. 

Nejohroženějšími byli chodci. V roce 2015 zemřelo při dopravních nehodách 131 chodců, z toho 72 za tmy. Mimo obec zemřelo v nočních hodinách 38 chodců, ovšem dalších 34 přišlo o život v obci. Dalších 11 chodců bylo usmrceno za svítání či soumraku. Dvě třetiny chodců tak zemřely za snížené viditelnosti.

Především oni by tak měli pamatovat na svou dostatečnou viditelnost na potemnělých silnicích. Ostatně od konce letošního února jim to nařizuje Zákon o silničním provozu. Konkrétně pak platí, že chodec pohybující se mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. „Povinnost být označen tak platí nejen za tmy, ale i například za svítání, soumraku, mlhy, sněžení či silného deště,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. 

Jak se účinně zviditelnit

Pravidla silničního provozu neurčují, jak má reflexní doplněk vypadat a kde má být umístěn. „V každém případě by měl mít dostatečnou plochu odpovídající alespoň rozměrům reflexní pásky. Nejlépe umístit ji nad zápěstí, případně i nad kotník na straně přivrácené ke středu vozovky,“ upřesňuje Roman Budský. Za zhoršené viditelnosti totiž řidiči nejlépe vnímají chodce s reflexními doplňky umístěnými na pohyblivých částech těla. Sáhnout je samozřejmě možné i po kvalitních reflexních přívěscích. Měly by být umístěny na straně ke středu vozovky a současně musí být viditelné pro řidiče přijíždějící nejen k čelu, ale i k zádům chodce.

Neviditelnost se může chodci citelně prodražit

Chodcům, kteří nedodrží novou povinnost, hrozí bloková pokuta ve výši až 2 000 korun. Chodci by ale měli pamatovat na to, že se vystavují nejen hrozbě finančního postihu, ale případně také možné povinnosti uhradit část léčebných či dalších nákladů vzniklých v souvislosti s dopravní nehodou. Jaká bude vlastní praxe, to ukáže budoucnost.

Tisková zpráva | Foto pixabay.com

Kam dál?

Dobrá zpráva: Na Vysočině tento měsíc skončí řada uzavírek kvůli opravám silnicDobrá zpráva: Na Vysočině tento měsíc skončí řada uzavírek kvůli opravám silnic

Dobrá zpráva: Na Vysočině tento měsíc skončí řada uzavírek kvůli opravám silnic

čtvrtek, 27. října 2016, 12:37Na Vysočině skončí tento měsíc řada uzavírek vyvolaných opravami komunikací. Od 1. listopadu bude...

Cyklistické přilby snižují riziko vážného poranění hlavy o téměř 70 procentCyklistické přilby snižují riziko vážného poranění hlavy o téměř 70 procent

Cyklistické přilby snižují riziko vážného poranění hlavy o téměř 70 procent

neděle, 16. října 2016, 15:23Prokázali to odborníci z australské University of New South Wales na základě rozsáhlé mezinárodní...

Jihlava se dočká nové zastávky MHD. Naproti Dělnickému domu přibude zastávka FibichovaJihlava se dočká nové zastávky MHD. Naproti Dělnickému domu přibude zastávka Fibichova

Jihlava se dočká nové zastávky MHD. Naproti Dělnickému domu přibude zastávka Fibichova

pátek, 14. října 2016, 12:20Krajské město Vysočiny postupně odstraňuje slabá místa v MHD, která vyhodnotil loňský velký...

© 2011 - 2018 TRIMA NEWS, s. r. o