Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Jihlavská Drbna

Když zraněný nedýchá. Co dělat, aby poraněný člověk přežil?

úterý, 26. července 2016, 11:12

Průzkum zaměřený na vyhodnocení schopnosti evropských řidičů poskytnout první pomoc zraněným při nehodě provedený v roce 2012 ve 14 státech odhalil, že situace není zdaleka růžová. Jenom necelých 30 procent motoristů by si vědělo rady s tím, jak vyhodnotit stav zraněných. Zatímco tři čtvrtiny dotázaných si jsou v teoretické rovině vědomy důležitosti kardiopulmonální resuscitace, jen necelá pětina řidičů by ji byla schopna v praxi poskytnout.

„Řidiči tápou i v tom, jak účinně zasáhnout, aby se vážně zranění „neudusili“. Jen polovina z nich má na paměti, že je bezpodmínečně nutné zkontrolovat dýchání,“ doplňuje Roman Budský, dopravní expert z Týmu silniční bezpečnosti.

Jaká jsou tedy základní pravidla pro zajištění základních životních funkcí u zraněných?

V první řadě je třeba rozpoznat, zda postižený dýchá. U těch, co komunikují, je to poměrně snadné. Pokud je zraněný v bezvědomí a nereaguje na žádný z podnětů, musíme zjistit, zda dostatečně dýchá. Provedením záklonu hlavy a zvednutím brady uvolníme dýchací cesty. Následně zjišťujeme stav dechu pohledem i poslechem po dobu 10 vteřin. Během této doby se musí zraněný alespoň 2krát nadechnout. Pokud tomu tak není, musíme ihned zahájit srdeční masáž neboli resuscitaci.

„Záklon hlavy je životně důležitý. A pokud máme podezření, že zraněný nedýchá, provedeme záklon hlavy i bez ohledu na to, zda může mít zraněný poraněnou páteř.  S poraněním páteře má totiž šanci na život, bez dýchání nikoli,“ upřesňuje Lukáš Hutta z Asociace Záchranný kruh.

Resuscitaci zraněného není možné dělat ve voze. Proto je nutné, pokud to je to jen trochu možné, zraněného z auta vytáhnout ven a položit na záda na tvrdou zem. Následně je třeba stlačovat hrudník frekvencí 100–120x za minutu do hloubky 5 – 6 cm. Školený zachránce může kombinovat stlačování hrudníku s umělými vdechy, a to v poměru 30:2.

„Zajištění dýchání, potažmo zahájení resuscitace je klíčovou podmínkou pro přežití zraněných. Již po čtyřech minutách dochází u nedýchajících osob k nevratnému poškozování mozku a vzápětí jim hrozí smrt. Průměrná doba pro příjezd odborné zdravotnické pomoci na místo dopravní nehody je v Evropské unii 8-15 minut. Životy zraněných tak nejednou bývají v rukou jejich laických zachránců,“ uzavírá Lukáš Hutta. Více informací, jak se správně chovat na místě dopravní nehody, najdete na www.tytozvladnes.cz 

Tisková zpráva

O čem píše Drbna.cz

(NE)OBYČEJNÍ: Olomoucký vědec, který patentoval látku s antiparkinsonickou aktivitou(NE)OBYČEJNÍ: Olomoucký vědec, který patentoval látku s antiparkinsonickou aktivitou

(NE)OBYČEJNÍ: Olomoucký vědec, který patentoval látku s antiparkinsonickou aktivitou

čtvrtek, 18. července 2019, 14:00Gabriel Gonzalez v Olomouci studuje doktorský program Experimentální biologie na Přírodovědecké...

Monsport žaluje BD Svatopluk o 21 milionů za nájem v HoroměřicíchMonsport žaluje BD Svatopluk o 21 milionů za nájem v Horoměřicích

Monsport žaluje BD Svatopluk o 21 milionů za nájem v Horoměřicích

čtvrtek, 18. července 2019, 13:47Správce konkurzní podstaty společnosti H-System Josef Monsport podal žalobu na bytové družstvo...

Pochybné ocenění z Oxfordu pro prezidenta Svazu průmyslu. Ukrajinská společnost parazituje na jméně slavné univerzityPochybné ocenění z Oxfordu pro prezidenta Svazu průmyslu. Ukrajinská společnost parazituje na jméně slavné univerzity

Pochybné ocenění z Oxfordu pro prezidenta Svazu průmyslu. Ukrajinská společnost parazituje na jméně slavné univerzity

čtvrtek, 18. července 2019, 13:10Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák, který chce dávat "přes držku" studentům...

© 2011 - 2019 TRIMA NEWS, s. r. o