Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Jihlavská Drbna

Když zraněný nedýchá. Co dělat, aby poraněný člověk přežil?

úterý, 26. července 2016, 11:12

Průzkum zaměřený na vyhodnocení schopnosti evropských řidičů poskytnout první pomoc zraněným při nehodě provedený v roce 2012 ve 14 státech odhalil, že situace není zdaleka růžová. Jenom necelých 30 procent motoristů by si vědělo rady s tím, jak vyhodnotit stav zraněných. Zatímco tři čtvrtiny dotázaných si jsou v teoretické rovině vědomy důležitosti kardiopulmonální resuscitace, jen necelá pětina řidičů by ji byla schopna v praxi poskytnout.

„Řidiči tápou i v tom, jak účinně zasáhnout, aby se vážně zranění „neudusili“. Jen polovina z nich má na paměti, že je bezpodmínečně nutné zkontrolovat dýchání,“ doplňuje Roman Budský, dopravní expert z Týmu silniční bezpečnosti.

Jaká jsou tedy základní pravidla pro zajištění základních životních funkcí u zraněných?

V první řadě je třeba rozpoznat, zda postižený dýchá. U těch, co komunikují, je to poměrně snadné. Pokud je zraněný v bezvědomí a nereaguje na žádný z podnětů, musíme zjistit, zda dostatečně dýchá. Provedením záklonu hlavy a zvednutím brady uvolníme dýchací cesty. Následně zjišťujeme stav dechu pohledem i poslechem po dobu 10 vteřin. Během této doby se musí zraněný alespoň 2krát nadechnout. Pokud tomu tak není, musíme ihned zahájit srdeční masáž neboli resuscitaci.

„Záklon hlavy je životně důležitý. A pokud máme podezření, že zraněný nedýchá, provedeme záklon hlavy i bez ohledu na to, zda může mít zraněný poraněnou páteř.  S poraněním páteře má totiž šanci na život, bez dýchání nikoli,“ upřesňuje Lukáš Hutta z Asociace Záchranný kruh.

Resuscitaci zraněného není možné dělat ve voze. Proto je nutné, pokud to je to jen trochu možné, zraněného z auta vytáhnout ven a položit na záda na tvrdou zem. Následně je třeba stlačovat hrudník frekvencí 100–120x za minutu do hloubky 5 – 6 cm. Školený zachránce může kombinovat stlačování hrudníku s umělými vdechy, a to v poměru 30:2.

„Zajištění dýchání, potažmo zahájení resuscitace je klíčovou podmínkou pro přežití zraněných. Již po čtyřech minutách dochází u nedýchajících osob k nevratnému poškozování mozku a vzápětí jim hrozí smrt. Průměrná doba pro příjezd odborné zdravotnické pomoci na místo dopravní nehody je v Evropské unii 8-15 minut. Životy zraněných tak nejednou bývají v rukou jejich laických zachránců,“ uzavírá Lukáš Hutta. Více informací, jak se správně chovat na místě dopravní nehody, najdete na www.tytozvladnes.cz 

Tisková zpráva

© 2011 - 2017 TRIMA CB, s. r. o

Zavřít reklamu

Reklamní sdělení